Activiteiten zesdejaars 

Middelheimpark Antwerpen

Je mening vormen over een uitstap vóór je hem werkelijk gemaakt hebt, blijft een van de grootste vergissingen die je kan maken. Ook op ons dagje tussen de beeldhouwwerken van Middelheim bedacht ik dat ik mijn mening maar eens na een uitstap moest vormen in plaats van steeds weer ervoor.
 
Want wat leek aan te komen als een haastig dagje foto's trekken van de meest onmogelijke beelden, bleek een dagje te worden zoals je (ze) zelden meemaakt. Lekker slenteren onder het warme zonnetje tussen zowel wonderbaarlijke als verrassende beelden of kunstwerken. Van sommige werken kan ik nog steeds niet vertellen wat ze nu eigenlijk waren of voorstelden, maar een beetje fantasie en je vindt zelf wel de leukste verklaringen.

Helaas voor de opzichters was het park net iets te groot om iedereen voortdurend in het oog te kunnen houden. Ze hadden nochtans hun snelste fietsen bovengehaald. Zo hebben we toch allemaal de foto's kunnen nemen die we wilden maken en werd het een van de meest ontspannen tochtjes die we ooit gemaakt hebben.

Nu nog de verwerking in de klas tot een geheel van fotografie en poëzie.
 


Projectweek

De laatste week voor de herfstvakantie trekken de 6des er 4 dagen op uit voor een confrontatie met het onbekende.
 
Ze kiezen klasdoorbrekend door een project; de laatste jaren waren dit
  • fietstocht door de restanten van de Groote Oorlog
  • een sociaal project met thuislozen in Brussel
  • wereldgodsdienstenproject
  • staptocht ver weg van de beschaving.


Wetenschaps-expo

Leerlingen uit de wetenschappen-wiskunde hebben een uur per week het vak toegepaste wetenschappen.  Tijdens dat uur werken ze aan een project, dat ze in het tweede semester voorstellen op de Wetenschaps-expo, een beurs waar scholieren uit heel België hun werk tonen.
 
Ook tijdens de vrije ruimte kunnen zesdejaars aan zo'n project werken. 
 
En met succes: elk jaar weer komen onze wetenschappers met een vracht (hoofd)prijzen naar huis.  Enkele keren mocht een groep van onze school Vlaanderen of België vertegenwoordigen op een internationale wetenschapsbeurs.
 

 

European Youth Parliament (EYP) - Europolis

Al enkele keren stootte een groep 5de-en 6dejaars door naar de internationale fase van deze wedstrijd.
 
De jongeren simuleren dan de politieke besluitvorming in het Europees Parlement: ze schijven een resolutie, stellen die voor, verdedigen zich tegen scherpe vragen van jongeren uit andere Europese landen, leggen zelf de anderen het vuur aan de schenen.
 
In 2013 trekt een groep van onze leerlingen tijdens de paasvakantie naar Munchen; in 2014 is er een groep geselecteerd voor de internationale conferentie in Den Haag.
 
In het 6de jaar neemt een groep leerlingen in het kader van het vakoverschrijdend project deel aan Europolis, een tweedaagse in het Europees Parlement in Brussel. 
 
informatie: www.eypej.org en www.eyp-europolis.be
 

Vrije ruimte

In het laatste jaar bieden we, gemiddeld een uur per week, een klasdoorbrekend project aan.
 
In het begin van het schooljaar kiezen de leerlingen een project dat hen boeit: literatuur, politiek, wetenschappen, programmeren, ...  De keuze hoeft niet aan te sluiten bij de gevolgde studierichting.
 
Een heel jaar lang werken de leerlingen dan aan een project, dat niet op de klassieke manier wordt geëvalueerd.  Geen toetsen dus maar wel een presentatie voor een externe jury, een voorstelling op een nationale beurs, het zich meten met Europese leeftijdsgenoten. 
 
 


Eindreis

Lang trokken we tijdens de paasvakantie met onze laatstejaars afwisseld naar Italië en Noord-Ierland.
 
De laatste jaren zien nieuwe projecten het licht: zo trokken de 6des al naar Griekenland, naar Berlijn-Polen-Oekraïne, naar Noord-Spanje, naar de Balkan en naar Ierland.
 
Deze eindreis gaat door op niet-schooldagen, en is geen verplichte activiteit.  
 

Ieper

Dampend in de ochtendmist, wrijvend in onze slaperige oogjes, een stralende herfstdag verwachtend, verzamelden de laatstejaars op het Kroonmolenplein op een onmenselijk vroeg uur om 'het oorlogsverleden' van Ieper en omstreken in te duiken. Wanneer kon dit beter dan op 10 november?
 
Alvorens de gevolgen van deze duistere pagina in de vaderlandse geschiedenis van dichterbij te gaan bekijken, verruimden we eerst onze kennis over de meest uiteenlopende zaken uit Wereldoorlog I in het prachtige doch confronterende 'In Flanders Fields' museum. Na de warmte van het museum stonden velen te trappelen van de West-Vlaamse kilte. De verschillende leerlingen konden niet snel genoeg op hun rijwiel zitten. Wij beukten onder de deskundige leiding van meneer Creve door de wind naar het monument opgedragen aan de gebroeders Van Raemdonck, afkomstig uit Temse en volgens de legende broederlijk in mekaars armen gesneuveld. Vervolgens passeerden een Britse en een Duitse begraafplaats de revue, waarna we verademden in een authentieke drinkgelegenheid, waar we werden ondergedompeld in het plaatselijke dialect. We zetten na een hapje en een drankje de tocht verder naar 2 'schitterende' kerkhoven. Enerzijds het Belgische kerkhof te Houthulst, anderzijds Tyne Cot, waar de stralend witte graven in schril contrast staan met de 12000 soldaten die hier hun laatste rustplaats hebben gevonden en de nog eens 35000 opgelijste, nooit teruggevonden Canadezen, Fransen, Engelsen, ...

Aangegrepen door al deze ellende begaven we ons naar de Meense poort, waar de Last Post een einde blies aan een mooie maar ontroerende dag Ieper.

In Flanders Fields the poppies grow
Between the crosses, row on row.
 

Durme-Schelde

Inhoudelijk ervaren de leerlingen op deze tocht een landschap met verschillende facetten, fel getekend door menselijke aanwezigheid. Via het typische kleinschalige, versnipperde Wase landbouwlandschap zakken we af naar de Durmevallei. De weg leidt ons o.a. via Puitvoet, langs de uitgedoofde steenbakkerij te Tielrode, de aan verzanding lijdende Durme, Tielrodebroek (vb. van een gecontroleerd overstromingsgebied) en De Zaat, een woon- en werkproject op de gronden van de laatste ter ziele gegane zeescheepswerf in België.
 
Daar wordt de groep in 2 gesplitst:
De ene helft krijgt eerst een rondleiding in AC De Zaat en steekt dan de Schelde over en rijdt via het Sas (de oudste sluis van België) langs de Scheldedijk naar de overzet Weert-Driegoten.
Het andere deel blijft op Wase bodem en rijdt via Schouselbroek naar het fort van Steendorp, een mysterieuze plaats waar we de kans krijgen de bedufte lucht op te snuiven en olv een gids de intrigerende geschiedenis beter te leren kennen. Naast dit fort liggen de terreinen van de voormalige steenbakkerij waar de natuur opnieuw het voortouw neemt op de vroegere economische activiteit. Daarna rijden we via een knooppuntenroute en het gecontroleerd overstromingsgebied Kruibeke-Bazel-Rupelmonde naar Kruibeke.

In de namiddag krijgen beide groepen door gidsen op locatie krijgen over het Sigmaplan en zijn gevolgen op het landschap.
 
broederscholen logo
adres
Broederschool Humaniora
Nieuwstraat 75-91
9100 Sint-Niklaas
contact
Secretariaat
03 780 92 00
info@humaniora.broeders.be